myrthe-goes-to-ireland.reismee.nl

Heeeehe, hier is ie dan eindelijk!

Héhé.. hier zijn we dan, op de eerste bladzijde van mijn avontuur. Excuses dat het zo lang heeft moeten duren, maar ik ben lui, heb last van uitstel-gedrag, en was lekker bezig met van alles en nog wat. Dus hier dan eindelijk; mijn verhaal. ^^

19 januari
This will be the day!
Op Schiphol een onwijs leuk afscheidscomité (waar de meeste lezers van dit blog deel van waren). Dit was echt hartverwarmend :) Gelukkig had ik niet heel erg last van het afscheid, omdat ik me vooral focuste op de vlucht en Ierland.
Ik heb maar één keer eerder in een vliegtuig gevlogen, twee jaar geleden, naar London, en ik had reisgenootjes. Dit keer stond ik er vanaf de douane alleen voor, en het was erg leuk om te doen! Het was wel een klein beetje een gedoe.. maar uiteindelijk kwam ik aan bij gate H1, en het wachten begon. Dit was gelukkig maar van korte duur. De mensen om mij heen waren een vrolijke mix van Nederlanders en Ieren :) Het vliegtuig kwam in zicht, en nog een paar minuten later waren alle vorige passagiers uitgestapt. Onze rij verschoof langzaam naar buiten en hier moesten de mensen kiezen tussen twee trappen die aan de romp van het voertuig waren bevestigd. Ik voelde me net een omgekeerde beroemdheid, om via zo'n trap een vlietuig in te stappen :P Ik zat bij het raam en vlak voor de vleugel, zodat ik de hele vlucht van een mooi uitzicht kon genieten. De eerste keer dat ik een een vliegtuig zat, vond ik het opstijgen en landen wel een beetje spannend.. maar deze keer was ik compleet ontspannen en vond het zelfs leuk. Een beetje vergelijkbaar met in een achtbaan zitten, alleen zonder de loopings ;) De vlucht duurde anderhalf uur, maar dat *vloog* zo voorbij. Ik heb niet eens een boek erbij hoeven pakken(!)

En toen was ik in Ierland :D Ik volgde de stroom naar waar de koffers over de banden aankwamen rollen en toen begon het gekloot met drie koffers xD
Vicky en de twee meiden stonden me op te wachten en we begroetten elkaar met knuffels en ik kreeg gelijk een tsunami aan vragen over me heen van de zeer nieuwsgierige tweeling.
In de middag een beetje mijn koffers uitgepakt, waarbij Lynn en Ella maar al te graag wouden helpen. Ze waren het meest enthousiast over de twee knuffels die ik had meegenomen; Pascal van Tangled (Disney), en Jack Skellington van The Nightmare Before Christmas. Toen gingen we een poosje tekenen, en ze maakten allebei hun eigen versie van Jack.

20 januari
Omdat ik niet gelijk begon met zorgen voor de meiden -en ook omdat Vicky nog vrij had van werk- kon ik uitslapen ^^
Het was een vrij lange dag, ook al was ik minder lang op. Vicky en ik gingen naar het strand, wat echt een kwartiertje hiervandaan is (te voet!). De meiden van school opgehaald, samen getekend, en daarna een stuk van het eerste deel van Harry Potter gekeken. Tot nu toe vinden ze het erg leuk :)

21 januari
Vandaag heb ik helemaal met Vicky meegedraaid, dus ook 's ochtends om zeven uur op. Vandaag Harry Potter deel één afgekeken - de meiden zijn compleet fan. Vroegen me daarna ook allemaal vragen over Harry Potter, Draco, Hagrid en de Zweinstein huizen. Verder heb ik ze ook geïntroduceerd aan een paar bands, waaronder Faun, Nightwish en the Beatles -> ze vinden het allemaal leuk! Vooral Nightwish ^^

22 januari
Vicky en ik zijn naar een tweedehandswinkeltje geweest, waar ik voor twee / vijf euro een tas heb gekocht voor dagelijks gebruik. Want ik wil niet constant met een grote rugzak rondsjouwen. Ook gelijk drie boeken, twee CD's en een dvd-box gekocht elk voor één of twee euro. Daarna hadden we nog ongeveer een half uur voordat de meiden weer opgehaald moesten worden, dus liet Vicky mij het park zien. Want letterlijk voor de deur ligt. Het is zo moooooi! De zon scheen en de bomen zijn zo oud en grote velden met groen en whaaa =p
In de middag een tijdje met mam gebeld, had al veel om te vertellen.
's Avonds ben ik wezen stappen met een Franse au pair uit de omgeving, Marie. En ik bedoel het stappen vrij letterlijk, want we hebben zo'n 2 - 2,5 uur gelopen door het centrum van Dublin! Dit was erg leuk en gezellig. Er was niet veel meer open (op de pubs na dan) maar er was wel een Irish Sweets Shop open, en ik heb een Wonka chocoladereep gekocht ^^ ze hebben ook twinkies, die neem ik de volgende keer. Daarna had Marie enorme behoefte aan koffie, en in Dublin zijn ongeveer vier dozijn aan Starbucksen xD Zij aan de koffie, en ik warme chocomelk. Op het eind nog een café/bar/kroeg in geweest. En ja, het was een Temple Bar ... dit was voordat ik wist dat hun zulke toeristentrekkers zijn. Ik had geen idee :P Het was wel echt super gezellig, met live muziek en vet enthousiaste mensen!

23 januari
Een erg leuke avond gehad. De vader van de meiden, Joe, was er ook, en tijdens het eten hadden we een enorme discussie over eten en "poo" - alles wat met poep en konten te maken heeft, vinden de meiden echt hilarisch. We hebben dus erg veel gelachen :)
Na het eten met z'n allen Mary Poppins gekeken; ik vind het nu nog leuker dan vroeger en moest me inhouden om telkens mee te zingen. Toen gingen Lynn en Ella naar bed, Joe ging naar huis en Vicky nam een bad -> kortom, de tv was voor mij alleen.. muwhahaha! Lemony Snicket's: A Series of Unfortunate Events aangezet.

24 januari
Met Vicky, Lynn en Ella op het strand gewandeld. De schelpen hier zijn echt ENORM. En heel. Niet een paar gebroken stukjes bij elkaar ofzo - maar echt grote, mooie schelpen! Heb geprobeerd zo min mogelijk mee terug te nemen, ze liggen nu in mijn raamkozijn.
Joe kwam weer langs en hij nam de tweeling en mij mee naar zijn moeder in Howth. Eerst gingen we de enorme heuvel op (met de auto) met de gedachte om hier even rond te lopen en te genieten van het prachtige uitzicht.... wat prima zou lukken zonder alle mist! We konden maar een paar meter voor ons zien, dus zijn we vrij snel weer doorgegaan naar het huis van de oma van de meiden. Hier heerlijk gegeten met een nog heerlijker toetje: ijs met chocoladeblokjes erop ^^

25 januari
Met Marie samen wezen brunchen in een lokaar klein, en superschattig koffiehuisje! ^^ dit werd uiteindelijk een kop twee en voor mij een plak citroencake, en voor Marie een koekje met chocolade en smarties erop XD ...erg gezond, toch? :)
's Middags weer naar de bibliotheek geweest en twee vervolgdelen gevonden van een boek wat ik heb: The Saga of Larten Crepsley - The Birth of a Killer. Het is een vampierenreeks van Darren Shan, en ik hou van zijn schrijfstijl. Het is ook bedoelt voor jong volwassenen, dus is het onwijs makkelijk te lezen. Ookal is het in Engels geschreven. Dit, in combinatie met de grootte van de letters (zeer groot), zorgde ervoor dat ik er doorheen schoot. Tegen de tijd dat ik naar bed ging was ik op bladzijde 85.

26 januari
Vicky is weer begonnen op werk, dus deed ik vandaag voor het eerst de routine alleen: de meiden klaarmaken voor school, wegbrengen, huishouden + vrije tijd, kinderen ophalen, huiswerk met ze doen, spelen of wandelen, eten klaarmaken, eten, afruimen ... en dan komt Vicky meestal weer thuis.
Na zes dagen deed mijn gloednieuwe laptop al raar - natuurlijk ;) Dus Ronald een berichtje gestuurd, en door middel van TeamViewer kon hij het probleem verhelpen. Yeuy!

27 januari
Op ontdekkingsreis gegaan en MAN heb ik wat moois gevonden=p
Ik was oorspronkelijk onderweg naar de eendenvijver in het park (st anne's park), tot ik een klein, oud, stenen bouwwerkje zag. Toen ik dit bekeek, spotte ik bovenaan de heuvel een soort wacht- of beltoren, die al heeeel lang niet meer in gebruik was. Ik beklom de heuvel om het beter te bekijken, en liep vervolgens verder. Maar even later vond ik nog wat vets; een net zo oud-uitziend bruggetje wat over een smalle rivier liep, en aan de overkant waren nog meer lichtelijk-vergaande stenen werken. Een soort inkeping in de rotsige heuvel, waarop een grote muur stond en een stuk van een gebouw met balkon. Hoe verder ik liep, hoe meer ik ontdekte. De muren die ik eerder zag vormde denk ik een grote binnenplaats. Ik weet niet of hier ooit een kasteel-achtig landhuis heeft gestaan, maar daar leek het wel op. En toen vond ik in een hoge muur een deuropening zonder deur.... het leek wel een portaal naar een fantasywereld. Hier stapte ik door en kwam vervolgens bij een mini-vijver. Rond, een paar meter in doorsnede, en omringd door een stenen rand. Hieromheen waren bomen gepland, op ongeveer anderhalf meter afstand van het water, en in een perfecte cirkel. (hoop op dit punt dat ik niet teveel door ga over al het steen wat ik heb gevonden in het "bos" van st anne's park) Nog één ding dan: ik vond en enooorme boom, gedeeltelijk verbrand, maar de onderste takken waren haast een meter dik. Daarna liep ik nog onder een brug / tunnel door, en was vervolgens weer onderweg naar huis.

28 januari
Met Ella en Lynn "old man" of "oude man" gespeeld. Dit omdat ze vinden dat mijn hoeden/mutsen zijn bedoeld voor oude mannen en vrouwen. Dus we deden omstebeurten één van de hoeden op, en begonnen met een raar stemmetje te praten, en met een kromme rug rond te lopen. Ella trok uiteindelijk ook mijn laarsen aan (die, hoe veel maten te groot zijn? Ach, het maakte haar niet uit=p ) en één of andere stok werd de wandelstok. We hebben met mijn telefoon ook een paar foto's gemaakt en een filmpje :P Dit vond Vicky erg leuk om te bekijken toen ze thuis kwam.
Ik had vandaag mijn eerste dansles =p
Wist eerst niet zeker of ik voor Zumba of de Waltz-achtige dans zou gaan. Ben uiteindelijk toch voor het laatste gegaan; het trok me meer, en voor zumba heb je sportkleding nodig - wat ik niet heb. ;)
De leraar is echt grappig, en zijn humor zorgt ervoor dat eventuele spanning / nervositeit wegebt door het gelach. Er was ook een verassende hoeveelheid mannen aanwezig ... al waren verreweg de meesten hiervan allemaal vriendje- of man van een vrouw. Dus heb uiteindelijk toch met een mede-vrouw geoefend.

29 januari
Vandaag vanaf de winkels heerlijk gewandeld door de straten van Raheny, met als gezeldschap mijn muziek ^^ ik ben uiteindelijk bijna een uur weg geweest.
In de middag / avond met de meiden Harry Potter and the Chamber of Secrets (deel twee) gekeken. En daarna een tijd met ze gespeeld: ik moest proberen op hun handen of voeten te trappen, terwijl zij wegvluchten. Ik trapte natuurlijk niet écht, maar het was leuk om te doen alsof =p

30 januari
Geshopt in het centrum van Dublin met een andere Nederlandse au pair, Friederike. Een hele lading geld uitgegeven aan een mooie jurk, een kimono en een leuk vestje. Oh, en een sleutelhanger, die nu aan mijn tas hangt. ^^
Het was erg gezellig vandaag.. maar ik was wel de hele dag op de been, in de kou, met een persoon die ik niet goed ken (en dus niet echt 100% kan ontspannen), was mijn favoriete gedeelte van de dag... de busrit terug naar huis ;) Ik kon eindelijk mijn benen en voeten rusten, muziek op, ogen dicht, en chocolade bij de hand.

31 januari
Héhé, heb dan eindelijk mijn nieuwe posters opgehangen. Eén van Doctor Who en drie van Harry Potter. Ze hangen nu mooi naast elkaar op de muur aan het voeteind van het bed. De kamer begint steeds meer 'mij' te worden :D

1 februari
Vanochtend ging alles enorm soepeltjes dus dat was een goed begin van de week en van de maand ^^ wel bijna mijn hoed verloren door de wind(!) En toen ik om half twee van huis vertrok om de meiden op te halen, was in de straat een gezin bezig in hun auto te stappen. Eén van de leden was een klein meisje wat volgens mij nog maar net zelf kon staan. Ze riep een begroeting naar me, maar ik had eerst niet door dat ze het tegen mij had, dus ik liep gewoon door. Toen ze nog een keer riep, en het verder stil bleef, draaide ik me om en stond ze mij na te kijken :P ik zwaaide naar haar waarna ze mijn voorbeeld volgde.. het was zo schattig! ^^
Bij de bibliotheek had ik een paar dvd's geleend, waaronder het eerste seizoen van Sherlock. In de avond heb ik de derde en laatste aflevering gekeken, en was weer spontaan fan van het personage Jim Moriarty (ik hoor al een goedkeuring van een zeker familielid) :P

2 februari
Was onwijs moe, dus zodra de kids op school waren en ik het huishouden had gedaan, heb ik voor de zekerheid een wekker gezet, en ben op de bank neergeploft. Ik kan meestal 's middags niet slapen, maar vandaag was het me gelukt! xD
Gister of vandaag zette één van de meiden High School Musical aan en.... ik moest mij inhouden om niet alles mee te zingen :3 Met het laatste nummer van de film begonnen Lynn en Ella te dansen, waarna Vicky en ik mee 'moesten' doen. Enorm veel gelachen :)
's Avonds met Vicky de meiden naar bed gebracht. Eerst waren Vicky en ik toeschouwers hoe Ella een dansje deed. Daarna las Vicky een verhaaltje voor uit een Paddinton boek.
Toen nog een poos gelezen in deel drie van The Saga of Larten Crepsley; deel twee had ik inmiddels al een tijdje uit.

2 februari
In de ochtend met Marie (Franse au pair) meegelopen naar haar huis en toen via het water weer terug. Ben in totaal bijna een uur weggeweest, want ik eindigde een flink stuk van het punt waar we er meestal in gaan richting huis. Maar dit vond ik niet erg, want het was heel mooi en de frisse lucht was fijn.

3 februari
Mede dankzij een persoon op youtube (MaryDoodles) geïnspireerd / gemotiveerd om elke dag, of in ieder geval bíjna elke dag, een klein tekeningetje te maken. Ik pakte dus direct een klein schetsboekje erbij en begon met een boek te tekenen. Hier kwam vervolgens nog veel meer bij. Maar het leuke was dat ik van te voren geen idee had wat ik op papier zou zetten, en liet de vlotte lijnen van het potlood bepalen wat ik ervan ging maken... Een beetje als vormen of wezens zien in wolken.

4 februari
Weer bijna verdwaalt geraakt in mijn wandeltocht door Raheny. (whoops!) en ik denk dat ik kan zeggen dat religie mij weer heeft terug gebracht naar huis . . . . ik herkende een kerk die vlakbij de winkels stond en wist zo waar ik was ;)
In totaal vijf kaarten op de post gedaan.
De dansles was weer erg leuk :) de induviduele pasjes leken best lastig, maar zodra je diezelfde pasjes met een danspartner doet is het ineens super makkelijk.

6 januari
In de ochtend voor het eerst (denk ik) in mijn uppie naar de bioscoop geweest voor de film Pan. Een nieuwe variant op het Peter Pan verhaal, maar hier ging het over hoe Peter Pan zelf naar Neverland kwam & bevriend was met de persoon die later kapitein Haak zou worden... best interessant. Ik had enorme mazzel met de timing, want omdat de film morgen voor het laatst draait, was het kaartje... *drum ruffle* maar TWEE EURO! :D de zak m&m's was nog duurder xD
Na de film met Marie naar het park. Er is elke zaterdag een kleine markt, waar ze hoegenaamd alleen maar eten verkopen. Dus we hebben wat Chinees en Indonesisch(?) gehaald + een zakje mini doughnuts, deze waren besprinkeld met suiker, kaneel, of sprinkles. Na de markt hebben Marie en ik de ruïnes verder ontdekt. Deze keer heb ik wel foto's gemaakt ;)
's Avonds met Vicky The Voice gekeken. Tot mijn grote verassing was Boy George één van de juryleden! Iemand deed ook een cover van zijn nummer "Do you really want to hurt me" wat vervolgens in mijn kop zat en er niet meer uit wou (en nu ook in die van jullie?) =p Toen dat was afgelopen hebben we nog een film aangezet; Me, myself and Irene.
Na de film ging Vicky naar bed en keek ik boven nog een paar filmpjes op youtube van The Hillywood Show - wat ervoor zorgde dat ik kramp kreeg in mijn buik, omdat ik probeerde niet hardop te lachen.


7 februari
Geskyped met Amber, en zo ook weer bijna de gehele familie gezien ^^
Youtube-video van KickThePj gekeken, wat mij weer inspireerde om een kleine tekening te maken in mijn miniscule schetsboekje. Het resultaat was een onwijs schattig monstertje :D
Later weer met Amber en Kirsten geskyped; erg leuk, erg gezellig, en zeeeker snel nog een keer doen :P

8 januari
Begonnen aan mijn blog -> de pagina aangemaakt, stijl een beetje verandert, mensjes toegevoegd aan de mail-lijst, en in een kladblok bestandje alvast begonnen aan de shitstorm van een verhaal dat jullie nu lezen. 8D
Pannenkoeken gegeten met ipv. stroop een soort honing-achtige siroop & op de andere poedersuiker met citroensap... voor herhaling vatbaar :)
Op Netflix aan een nieuwe serie begonnen: Merlin. En het derde deel van die ene boekenreeks uitgelezen.. en er toen achter kwam dat er nog een deel vier bestaat (YEEEESS!!)

9 januari
Langs de bieb; deel drie van de boekenreeks ingeleverd en het vierde deel besteld.
In de middag/avond deel drie van Harry Potter gekeken met de meiden (daarna probeerde ze mij te overtuigen dat ze best deel vier ook wel kunnen kijken, maar ik heb uiteindelijk een lijn getrokken. Ik wil niet de oorzaak van slapeloze nachten zijn) Later op de avond liepen ze door de kamer met ontzichtbaarheidsmantels (handdoeken) om hun heen geslagen. Deze opvoeding gaat de goede kant op xD
Toen de meiden op bed lagen, even bij Vicky neergeploft en één of andere Ierse soap gekeken. De hele tijd werd ik aangestaard door de kat, Poppy.
De tweede aflevering van Merlin gekeken. Daarna ben ik op facebook allemaal foto's afgegaan van Castlefest -> kan nu niet meer wachten tot de volgende! ^^

10 januari
Op verzoek van de meiden The Beatles opgezet. Ze kenden eerst alleen Yellow Submarine, dus kon ik even een paar klassiekers opzetten.

11 januari
Vanavond was een goede avond :) Tijdens het koken en het eten Nightwish aangezet, daarna even ontspannen -> en door naar de derde dansles. Het begon een beetje ongemakkelijk, toen ik bijna weer met dezelfde oude man "moest" dansen als vorige week. Hier had ik deze week echt geen zin in, dus heb een leeg gat tussen de mensen opgezocht, en ging alleen oefenen. Na een tijdje zag de dansinstructeur dat ik alleen was en deed vervolgens een aantal passen met mij. Dit was zeer hulpzaam, omdat ik directe feedback kreeg (en ook een idee heb hoe het is om te dansen met iemand die echt weet wat hij doet) ;) daarna de rest van het uur met een andere vrouw gedanst, en zij was ook erg goed.. beter dan de vorige drie danspartners met wie ik was opgezadelt :P we gingen nu ook over op een andere dans, al weet ik nu even niet hoe het werd genoemd, maar het was SNEL. Erg swingy, erg grappig, en erg zweetverwekkend. Pfff... Best wel grappig hoe er een soort onuitgesproken regel bestaat dat niemand begint over hoe zweterig de handen zijn van jezelf of van je danspartner, niemand zegt er ooit wat van xD

De wandeltocht naar huis was daarom ook erg lekker. Frisse lucht om af te koelen, en het wandelen om wat van die opgebouwde energie kwijt te raken. Toen ik eenmaal thuiskwam, zaten Vicky en Joe op de bank te kletsen. En ik kon vervolgens maar niet stoppen met ratelen over het dansen en mijn enthousiasme tonen, omdat ik nog steeds barstens vol energie zat :)


En dan vandaag; in de middag (en de tijd dat de meiden op school zaten) lekker gehangen op de bank met een laptop en een kop thee.
Voor en tijdens het koken weer gespeeld met Ella en Lynn. Proberen op hun te staan (niet echt natuurlijk), en hun achtervolgen wanneer ze in de buurt komen. En dan zodra ik er eentje te pakken had, doen alsof ik ze op wou eten en hún in de oven stoppen, in plaats van de gehaktballen. Dit was dus vrij hilarisch :P Toen kwam Vicky thuis -eerder dan meestal- en kon dus gezellig met ons mee eten.
Toen ben ik naar boven gegaan, en heb deze LADING aan tekst verder afgeschreven en als het goed is... NU online gezet =p

Enorm veel knuffels van mij, en nog een fijne avond/dag/wanneer jullie dit ook lezen ^^

Reacties

Reacties

Jos

Ik heb voor vandaag mn leeswerk weer gehad ;-))
Leuk te lezen/horen dat je t zo naar u e zijn in hebt.

Gegroetjes

Een Zeker Familielid

Whooooooooooh Myrthe!

Klinkt of je het enorm naar je zin hebt! Ik heb met een heleboel plezier je blog gelezen - een enorme hoeveelheid tekst, maar je schrijft superleuk! Ik heb flink gelachen om de meiden met hun onzichtbaarheidshanddoeken, en ik ben trots op je dat je ze Beatle-muziek laat horen! (Oh, en goed dat je weer waardering krijgt voor een zeker personage :P)
Ik kijk uit naar je volgende blog, ik ga nu je foto's bekijken!
Heel veel plezier met dansen, dat vond ik altijd superleuk - na een tijdje krijg je vanzelf door wie de goede dansers zijn en wie de wat mindere, en wie aardig zijn en wie niet, en dan ontwijk je gewoon die vervelende :P (ik heb ervaring :P)

Groetjes aan de meiden, Vicky en Joe!!!

Norma

Superleuk verhaal! Je voelt je al aardig thuis als ik dit zo lees, geniet ervan en graag meer van dit soort leuke verhalen.

Dikke knuffel,

Norma

Kirsten

Dag schat! Heerlijk te lezen dat je het zo naar je zin hebt, en dat het zo goed klikt met iedereen.
Heel veel liefs vanuit een warm Gambia. Zodra we weer thuis zijn gaan we weer even Skypen oké,?

Mellie en Raven

Wauw wat leuk om dit te lezen! Ik ben blij voor je dat je je thuis voelt en gewoon je ding kunt doen! De meiden klinken echte kleine donderstenen

MJ

Zo he wat een verhaal MY!
Superleuk om te lezen, blij dat je het zo naar je zin hebt. :)

MJ

Ps; de tijd *vloog* voorbij

JEZUS

Dat ik een lange blog! Awesome!!!
Ik ben benieuwd naar de foto's van jullie Oude Mannen gegeit :P
Inspirerend om te horen dat religie je op het juiste pad heeft weten te brengen, hehehe. Een cool dat je zo Boy George weer tegen kwam.
Verstandig om de lijn bij Harry Potter bij deel 3 te trekken! Laat maar een kopie van 4 achter wanneer je weer vertrokken bent. Muahhaha

... MAAR WAT HEB JE GEDAAN OP 5 FEBRUARI?!! De onzichtbare dag. Anything could happen.

Maar goed. Errrg leuk om te lezen en een dikke knuffel terug ;)

Miss Murtha (zo wordt ik genoemd door de meiden... af en toe)

Ja goede mensen uit des Nederlandes... het was een shitload aan leeswerk :P

De volgende keer wordt het een flink stuk minder, omdat dit allemaal opbouw is van meer dan drie weken ;)

En tjaaaaaaaa, what indeed Amber, what indeed 8D
Ik heb werkelijk geen idee, want ik heb bij die dag niks opgeschreven (aan het eind van -bijna- elke dag schrijf ik de leuke dingen op die zijn gebeurd, ik denk dat er die dag gewoon niks interessants is gebeurd) xD

JEZUS

Aliens.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!